A Door Office podcast stúdiója, a DoorCast Studio hangszigetelt szobával, többcsatornás keverőpulttal és profi audio berendezésekkel várja a tartalomgyártókat. Hogy miért éri meg podcastet indítani 2023-ban? Erről beszélgettünk Rácz Józseffel, a DoorCast Studio megálmodójával és az egykori Techmánia podcast társalapítójával.
Hogyan jött az ötlet, hogy podcast stúdiót indítsatok Szegeden?
A Door Office társalapítójával, Szanati Lacival egy közös munkahelyi ebés során felmerült ez a téma köztünk, akkor nekem már volt egy saját podcast csatornám, a Techmánia. Megtetszett neki a dolog, erdeklődött aziránt, hogy hogyan működik egy adás felvétele. Innen kanyarodtunk oda, hogy a Door Coworking Office-ban is jó lenne egy podcast felvételre alkalmas helyet kialakítani.
Ez 2020 vége felé történt, a podcast akkoriban már felfutó ágban lévő dolog volt. Annak idején, amikor elkezdtük a Techmániát 2018-ban, Magyarországon még nem sokan használták ezt az eszközt sem önmegvalósításra, sem marketingre, sem infomráció megosztásra, sem termékértékesítésre. A tartalomgyártók még főként a youtube-ra fókuszáltak és a videós formátumra.
A közösségi irodák filozófiája támogatja azt, hogy adjunk olyan eszközöket, akár hétköznapi emberek (azaz nem teljesen profi tartalomgyártók) kezébe, amivel tudnak dolgozni. A Door-ban adott a lehetőség az irodahasználatra, nyomtatásra, stb. Miért ne lehetne ezt a portfóliót bővíteni egy podcast szobával?
2020 decemberére összepakoltuk ezt a logikai fonalat, megrendeltük azokat az eszközöket, amelyek a jó minőségű podcast tartalomgyártáshoz szükségesek. Keverőpult, mikrofonok, fejhallgatók. Még karácsony előtt megérkeztek az eszközök, kibontogattuk a dobozokat és ezzel tulajdonképpen életre kelt a stúdió.
Ki volt és ki ma a célcsoport? Kinek lehet jó, ha podcast csatornát indít?
Két csoportra bontanám őket. Vannak a tudatos tartalomgyártók, akik konkrét céllal kommunikálnak egy témáról, terméket vagy szolgáltatást szeretnének eladni. A tartalommarketing ezen eszközét használva körbeveszik a célközönséget a témákkal. Vannak akik csak most kezdik, de vannak akik már több felületen kommunikálnak, aktívan használják a közösségi médiát, blogolnak, esetleg vlogolnak. Nekik nem kell bemutatni a podcastot, mint műfajt, maximum érveket érdemes mellé tenni, hogy miért éri meg ebbe fektetni az időt, energiát.
A másik célcsoport aki kvázi hobbista, van egy téma amiről szeret és tud is beszélni, és keresi az önkifejezés számára legjobb módját. Neki azért többet kell segíteni, a podcast technikai dolgaival és utána a terjesztés, marketing területén is.
Ti Techmánia néven egy technológiai témájú podcast csatornát indítottatok el anno, amolyan tech magazinos stílusban, sorra bemutatva az újdonságokat. Mik voltak a tapasztalataitok?
A Techmániát Csáki Attilával indítottam el, aki akkor még a Rádió 88-nál (is) dolgozott. Alapvetően akkor Magyarországon még nem volt tech témájú podcast. Főként a kíváncsiság vezérelt bennünket, nekünk a technológia a szívügyünk, amúgy is sokat foglalkoztunk a tech újdonságokkal és kíváncsiak voltunk, hogy lehet-e azzal valamit kezdeni, ha egy podcastban beszélgetünk róla. Felmerült a vlog, a videózás ötlete is, de gyors fejszámolás után rájöttünk, hogy ha jó minőségben akarunk videókat készíteni, az jóval nagyobb költség.
A hangtechnikában valamilyen szinten járatosak voltunk, így nem kellett sokat gondolkodni azon, hogy a podcast legyen az a műfaj, amiben feldolgozzuk a technológiai témákat. Végül egy hetente megjelenő podcastot kezdtünk el gyártani. Fél, háromnegyed, olykor egy óra hosszában mustráztuk a heti technológiai újdonságokat. Mi történt a mobilpiacon, mi történt a számítógép piacon.
A terjesztésben sokat segített a Telekom, a Telekom MOST Fórumának rendezvény sorozata és a később induló podcast.hu, ami felkapta a csatornánkat, így jóval több emberhez jutottunk el, mintha csak a podcast megosztó felületekre tesszük fel az adásokat. Ez ma is így működik, önmagában az még nem elég, hogy valaki legyárt egy jó minőségű adást és felteszi ide-oda. Vagy fizetett hirdetésekkel terel forgalmat az adásra, vagy együttműködéseket keres.
Ha jól értem, ti nem eladni szerettetek volna, egyszerűen csak beszélni a benneteket érdeklő témákról. Azon túl, hogy a Techmánia adásokban ezt megtehettétek, milyen további hozadéka volt annak, hogy ezt a podcastot készítitek?
Anno mi is létrehoztunk egy Patreon csatornát, de csak kipróbáltuk, nagyon nem promóztuk, mert nem a pénzszerzés volt a cél. Ami sokkal izgalmasabb volt, hogy ahogy telt-múlt az idő, elkezdtük felvenni a kapcsolatot különböző gyártókkal, Samsung, LG voltak az elsők, ha jól emlékszem. Odáig fajultak a dolgok, hogy nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítani az egyik marketing ügynökséggel, aki ezeknek a márkáknak dolgozott. Szakmai eseményekre hívtak bennünket, ahonnan be tudtunk számolni új eszközökről, illetve kaptunk teszt eszközöket is. Azért az nagyon jó érzés volt, amikor az első ívelt kijelzős, brutálisan nagy, legújabb LG monitort hozta a futár nekünk a gyártótól, hogy tessék, itt van, nézd meg, próbáld ki, teszteld le! A legjobban azt szerettem ebben, hogy teljesen szabad kezünk volt, valódi tesztet és valódi véleményt mondtunk, ha tetszett, akkor azt, ha nem tetszett, akkor azt.
Ez jól hangzik, főleg egy tech mániásnak eszméletlenül izgalmas lehetett ez az időszak. Miért hagytátok abba végül?
Sok dologgal van úgy az életben, hogy csinálod, csinálod, de egy idő után érzed, hogy már kissé monoton, nehezen tud megújulni vagy tovább fejlődni. Nem szerettem volna, ha unottá vagy összecsapottá válik a dolog, úgy már nincs értelme. Szóval elfáradt a dolog.
Nagyon jó időszak volt, nagyon élveztem a podcast adások készítését és nem kis részben amolyan önmegvalósításnak is jó volt. Ha most újra belevágnék, biztosan kicsit másképp csinálnám, de a témán semmiképp sem változtatnék.
Folyamatosan változnak a tartalomfogyasztási szokások. Még azért a videó a sláger, de kezd újra erősödni a szöveges tartalom, főként a tematikus, jó minőségű hírlevelek, és persze a podcast is virágkorát éli. Erős a mezőny. Ha ma, 2023-ban valaki tartalomgyártásra adja a fejét, szerinted mik a legfőbb érvek a podcast mellett?
A legfontosabb érv az , hogy a podcast három az egyben formátum is lehet. Az élő podcast felvétel során nemcsak hanganyag készülhet, hanem képi és videós tartalom is. És ezt a ziccert nem érdemes kihagyni. A DoorCast is úgy lett felszerelve, hogy alkalmas legyen a profi hangminőség mellett videófelvételre is, akár Youtube vagy TikTok élő adásokra is. Az adásokhoz egyedi borító készülhet, olyan képi tartalom, amit Instagramon is jól tudunk használni.
A podcast készítése relatív költséghatékony, ha nem akarunk saját felszerelést vásárolni, ma már az ország több pontján is elérhetőek a DoorCast-hoz hasonló, óradíjas rendszerben bérelhető podcast szobák. A vágás és terjesztés technikájának elsajátítása sem olyan bonyolult, ezt is meg lehet tanulni.
A podcast hosszabb műsorideje jobban alkalmas a történetmesélésre, szorosabb kapcsolat kialakítására a hallgatóval. Lehet, hogy kevesebb emberhez jutunk el podcast adással, mint egy facebook bejegyzéssel, de míg az utóbbival kb. 3 másodpercet tölt a célközönségünk, a podcasttal jellemzően legalább 30 percet.
Ha érdekel a podcastok világa és szívesen kipróbálnád ezt a formátumot, foglalj egy időpontot és nézz szét a DoorCast Studioban!